Sun June 20, 2021   |   یکشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۰  
   
 
 
  انتقادات و پیشنهادات  |  ارتباط با ما      صفحه اصلی  |  شهرداری همدان  |  اخبار و رویدادها  |  مناقصه و مزایده  |  پیام ها و اطلاعیه ها
امير فتحيان نسب
معاون شهرسازي و معماري شهرداري همدان
     
  کودک همـــــــــــيار شهر  
     
 
 
 
  تاریخ انتشار : ١٣٩٩/١١/٢٨ تعداد بازدیـد : ١٩٩   بازگشت
 
 
 


هفته نامه همدان نامه


معاون معماري و شهرسازي شهرداري همدان از پروژه‌هاي شاخص شهر مي‌گويد

 
 

*همدان نونوار مي‌شود

*معاون معماري و شهرسازي شهرداري همدان از پروژه‌هاي شاخص شهر مي‌گويد

بررسي تحليلي و تاريخي ويژگي‌هاي اجتماعي و انساني جوامع مختلف، روشنگر اين واقعيت است که مقارن با رشد اقتصادي و صنعتي شدن کشورها، به واسطه بروز تغييرات در محيط زندگي و وضعيت شغلي افراد، گذران اوقات فراغت در محيطي آرام و دلپذير، به دور از مراکز شهري و صنعتي، يکي از نيازهاي اساسي جوامع صنعتي محسوب مي‌شود. درک صحيح اين واقعيت و تأمين شرايط مناسب و جهت دادن به استفاده صحيح از تسهيلات گذران اوقات فراغت، مي‌تواند زمينه‌ساز اقتصادي سودآور براي شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري به شمار آيد.

معاون معماري و شهرسازي شهرداري همدان ساخت «بوستان‌هاي کوهستاني اکباتان و ولايت» را در جهت انتفاع مردم به ويژه مردم استان همدان مي‌داند که مي‌تواند موجبات توسعه اجتماعي- اقتصادي فرهنگي استان را فراهم آورد و به‌ويژه باعث رونق گردشگري در استان شود.

«امير فتحيان‌نسب» معتقد است: اين بوستان‌ها در زمره کاربري‌هاي مصوب موجود در مناطق نمونه گردشگري دامنه الوند همدان هستند که به منظور ايجاد مجموعه استراحتگاهي و تفريحي براي گذران اوقات فراغت مردم از يکسو و جذب منابع مالي براي توسعه­ گردشگري در استان همدان از سوي ديگر، مطرح شده است. اجراي اين پروژه باعث توسعه و افزايش گردشگري در منطقه و همچنين افزايش سطح رفاه و رونق فرهنگي منطقه مي‌شود.

طراحي المان تپه حاج عنايت (پروژه آماداي همدان)

تپه حاج عنايت يکي از منظرگاه‌هاي شهري همدان است که به دليل اختلاف ارتفاع نسبت به زمين‌ها اطراف داراي ديد و منظري بسيار مناسب است­­­­­­­­­. موقعيت قرارگيري اين تپه در جنوب شرقي شهر همدان بوده و در بالاي آن در حال حاضر بوستان و رصدخانه ابن صلاح همداني است.

فتحيان‌نسب در اين‌باره مي‌گويد: اين تپه از سمت غرب و جنوب در مجاورت کاربري تاسيسات شهري بوده و از سمت شمال و شرق همجوار با بلوارهاي 30 متري و 40 متري است و نکته حائز اهميت در خصوص سايت پروژه اختلاف 30 متري راس تپه نسبت به معابر و زمين‌هاي اطراف بوده که باعث ايجاد چشم اندازي مناسب نسبت به شهر مي‌شود. با توجه به موقعيت خاص اين تپه در شهر همدان، شهرداري همدان تصميم به احداث يک المان شهري در اين تپه گرفت که يادآور فرهنگ و تاريخ شهر همدان باشد.

وي مي‌افزايد: با توجه به موقعيت خاص ديد و منظري تپه، توجه به اصول زيبايي‌شناسانه و معماري همچنين شکل‌گيري مجتمع به عنوان يک لند مارک شهري داراي اهميت بوده و طرح بايد ايده‌اي خلاقانه پيشنهاد کند. با توجه به اين موضوع طرح يک قاب با جهت‌گيري مناسب پيشنهاد شده که منظر گاهي را در راس خود جاي داده و چشم به سوي شهر دارد.

بازار بزرگ ماكيان و پرندگان و ماهيان زينتي 

بازار بزرگ ماكيان و پرندگان و ماهيان زينتي  در زميني به مساحت 14000 متر مربع و زيربناي حدود 10000 مترمربع طراحي شده است.

معاون معماري و شهرسازي شهرداري همدان درباره اين پروژه توضيح مي‌دهد: بازار پرندگان با هدف ساماندهي پرنده ‌فروشان سطح شهر و ايجاد بورس اصلي خريد و فروش انواع پرندگان و همچنين رفاه حال شهروندان در مکاني به دور از بافت مسکوني شهر واقع در بلوار بهشت در حال طراحي است. اين بازار شامل به چند بخش مجزا تقسيم مي‌شود که شامل پرندگان زينتي ماهيان، ماکيان و همچنين کلينيک تخصصي پرندگان زينتي و ساختمان هاي اداري و رفاهي است.

پياده‌راه‌هاي همدان

طي سه دهه گذشته گرايش‌ها و سياست‌هاي جديد در برنامه‌ريزي و طراحي شهري (همچون رشد هوشمند، شهرگرايي نوين و جنبش پياده‌راه‌سازي) موجب ديدگاه‌هايي شد که براساس توسعه پايدار خواهان کاهش اتکا به خودرو، افزايش ارتباطات اجتماعي و احياي هويت شهري است. در اين ارتباط بسياري از شهرهاي کشورهاي پيشرفته، باززنده‌سازي مراکز قديمي- تاريخي را با کاهش اتکا به خودروهاي شخصي، بهبود حمل و نقل همگاني و ايجاد پياده‌راه‌هاي فرهنگي ـ تجاري با موفقيت عملي کرده‌اند. در اين ميان، شهر همدان با سابقه‌اي بيش از 3000 ساله، داراي بخش مرکزي با نواحي وسيع فرسوده و رو به افولي است که نيازمند احياست. اين مرکز بعد از گسترش‌هاي جديد شهر، باز هم به عنوان قطب خدمات‌دهنده به ساکنين بافت‌هاي قديمي، جديد و نوساز عمل مي‌کند و سنگين‌ترين بار ترافيک و امور اقتصادي ـ تجاري (به ويژه به سبب الگوي شعاعي و تک مرکزي بودن) بر بافت با ارزش آن تحميل مي‌شود که به تدريج باعث افت ساختارهاي اقتصادي ـ اجتماعي و نزول کارکرد مرکزي آن شده است؛ بنابراين مسئله عبارت است از تسلط فضاهاي خودرو ـ محور، ازدحام و ضعف دسترسي پياده، فرسودگي کالبد و کارکرد، آلودگي زيست محيطي، ناامني و خلوتي شبانه، ضعف حيات مدني و همچنين حذف خاطرات جمعي و هويتي شهر.

فتحيان‌نسب با اشاره به اين‌که پياده‌راه‌سازي محورهاي بوعلي و اکباتان در پي آن است که در جهت بازآفريني مرکز شهر و پايداري عملکردي اين محورها با اولويت حضور پياده بپردازد، توسعه و بهبود تسهيلات حمل و نقل عمومي قبل از هر گونه اعمال محدوديتي بر استفاده از خودرو و همچنين يکپارچه کردن حالت‌هاي غيرموتوري با حمل و نقل عمومي از طريق ايجاد مبدل‌ها در انتهاي مسيرهاي پياده، به حداقل‌رساندن رشد پراکنده و کم تراکم شهر و هماهنگ کردن و يکپارچگي کامل برنامه‌ريزي حمل و نقل، کاربري زمين و زيست محيطي در سراسر منطقه شهري همدان، سلولي يا شبکه‌اي کردن ساختار شهر همدان (تقويت مراکز محله‌اي و محلاتي که دربردارنده فرصت‌هاي شغلي مختلف، مساکن متنوع و همه زيرساخت‌ها و خدمات ضروري مانند مدارس، خدمات پزشکي و ... در شعاعي کوتاه هستند)، تشويق و گسترش طيف گسترده‌اي از مسکن‌هاي با تراکم کم و متوسط در مرکز شهر همدان، توسعه فرهنگ استفاده از حالت‌هاي پايدارتر حمل‌ونقل (همچون پياده و دوچرخه) و افزايش آگاهي‌هاي اکولوژيکي مردم شهر همدان را شاخصه‌هاي کلي پياده‌راه‌هاي همدان مي‌داند.

وي ادامه مي‌دهد: تبليغات و اطلاع‌رساني گسترده و برگزاري جلسات عمومي گسترده در مورد طرح پياده‌راه‌سازي به منظور جلب حمايت گسترده سياسي، ساکنين و شاغلان مرکز شهر همدان، اتخاذ رويکرد يکپارچه مرحله به مرحله و تدريجي براي اجراي طرح پياده‌راه‌سازي، تکريم معرفت و دانش همه ساکنان و استفاده از آن و مشارکت کليه ذينفعان اعم از خصوصي و عمومي و درگيرکردن آن‌ها در پيمايش‌ها قبل، حين و بعد از اجراي پروژه، توجه ويژه به شرايط اقليمي از طريق طراحي و تسهيلات مناسب براي مثال سايه درختان و سرپناه، گسترش کاربري‌هاي تفريحي و گردشگري و فرهنگي مرکز شهر از جمله تالارهاي سرپوشيده، رستوران ها، کافه‌ها و سينما، بازاريابي گسترده و سازمان‌يافته براي مرکز شهر به منظور جذب سرمايه‌گذاري‌ها، اجراي طرح‌هاي آرام‌سازي ترافيک در کوچه‌هاي فرعي مرکز شهر، گسترش تسهيلات پياده&